Make an offer they can’t refuse | Part II
Selling is about building trust

Maandag, 2 augustus 2021


 

Je weet wie jouw ideale klant is en welk aanbod die persoon nodig heeft. Jij hebt ook dat aanbod in je fysieke of online winkel klaarliggen om verkocht te worden. Maar waarom zou die ideale klant bij jou kopen en niet bij een andere handelaar met hetzelfde aanbod?

 

Verkoop vloeit voort uit vertrouwen. Hoe win je het vertrouwen van jouw klant en hoe boost je verkoop? Wij delen enkele belangrijke elementen.

 

Deskundigheid

Een bepaalde deskundigheid uitstralen geeft vertrouwen. Een vertrouwen dat een belangrijke factor is in het verkopen. Kom naar buiten als expert.

 

Uitgebreid assortiment

Ook voldoende voorraad van gelijkaardige producten geeft dat vertrouwen. Neem bijvoorbeeld niet één geurkaars op in je aanbod, maar verzamel verschillende geuren en breng hen samen naar voren.

 

Hoog grabbelgehalte

Een ander belangrijk element in het winnen van het vertrouwen van je klant is een hoog grabbelgehalte. Mensen raken producten graag aan, willen ze vastnemen, terug neerzetten, vanop een afstand bekijken, met een andere variant net hetzelfde doen,… In dit geval is de manier van het aanbod presenteren van niet te onderschatten belang. Een groot en mooi gepresenteerd aanbod aan geurkaarsen in allerlei geuren en kleuren nodigt uit tot grabbelen.

 

Relevantie

Is jouw aanbod vandaag relevant voor jouw klant? Het juiste aanbod voorstellen op het juiste moment is een belangrijke factor. Skipakken in juni verkopen is het perfecte voorbeeld van foute timing. Dat noemen we spam en moeten we altijd proberen te vermijden.

 

Urgentie

Urgentie creëren, speelt ook een belangrijke rol in het formuleren van jouw aanbod. De klant zou het gevoel moeten krijgen dat hij best nu, vandaag en meteen op jouw aanbod zou moeten ingaan. In dit geval kan je bijkomend communiceren over de laatste stuks of inspelen op de actualiteit.

 

Relatieve prijs

Om verkoop te stimuleren, denken we vaak snel aan kortingsacties. Korting geven is makkelijk, maar heeft tal van nadelen. Wij leggen graag de focus op de relatieve prijs van jouw aanbod. De relatieve prijs is de prijs die jouw klant aan het product of de dienst wil geven. Niet de laagste prijs, ook niet de hoogste, maar een gemiddelde van de extremen. Als je echt wil werken met kortingsacties, raden wij je aan om na te denken over alternatieve producten of voordelen die jouw klanten als waardevol zullen ervaren, maar voor jou geen groot verschil maken in marge.

 

Exclusiviteit

Exclusiviteit stimuleert de verkoop ook steeds enorm. Een exclusief product aanbieden is vandaag een uitdaging van jewelste. Met een gezonde portie creativiteit kan exclusiviteit wel blijken uit het verhaal dat je vertelt en de oplossing die je aanbiedt.

 

Volgende stap: aanbod strategisch plaatsen

Weet je wie jouw ideale klant is? Check!

Heb jij een aanbod samengesteld precies voor hen? Check!

Je weet met welke elementen je jouw verkoop kan boosten? Dankzij deze blog: check!

 

Dan is het nu tijd om je aanbod strategisch te plaatsen zodat het meteen in het oog springt en jouw ideale klant onmiddellijk aantrekt!

 

In ons gratis Quick-Win Werkschrift leggen we je haarfijn uit hoe je jouw aanbod zo plaatst dat het jouw klant opvalt en triggert om aan te kopen.

Download ons gratis Quick-Win Werkschrift nu en ga zelf aan de slag!

Vraag ons gratis werkschrift hier aan.