Producten op een schap zetten, voldoet niet meer. Make an offer they can’t refuse.
Maandag, 5 juli 2021
Om als winkelier het juiste aanbod samen te stellen, is kennis en creativiteit nodig. Drie elementen zijn van cruciaal belang bij het samenstellen van een winnend aanbod:
- Kennis van je beste klant
- De juiste producten
- Een verhaal dat die producten relevant maakt
Er is niets belangrijker, maar ook niets moeilijker, dan als winkelier, handelaar of retailer een “juist aanbod” te formuleren. Omdat snelheid en structuur vandaag in deze (bijna) post-coronatijd het verschil maken tussen falen en succes is een duidelijk gedefinieerd aanbod een allereerste voorwaarde. (Lees ook onze blog ‘Snelheid en structuur: het nieuwe convenience’ – link)
We zetten enkele stappen en tips op een rijtje.
- De klant
Uiteraard starten we met de persoon aan wie we ons aanbod willen verkopen. Klantenkennis heeft hier de hoogste prioriteit.
- Waar ligt mijn klant wakker van?
- Welk probleem kan ik voor hem oplossen?
- Hoe kan ik me met dezelfde producten toch onderscheiden van mijn concurrenten?
Inleving en empathie zijn van uitzonderlijk groot belang. Het is namelijk geen overbodige luxe om duidelijk te begrijpen waarom bepaalde klanten zo graag naar jou komen. Voor we denken aan WAT, is het bepalen tot WIE we ons gaan richten een eerste vereiste.
Ons richten naar deze kleine groep van enthousiaste klanten, onze fans, noemen we micro-targetting. Deze groep willen we nieuwsgierig maken, verrassen, charmeren, zelfs opwinden,… Kortom, we willen hen emotioneel raken. Dat is de enige beste manier om iemand te sturen naar een aankoop. Als je hen op de juiste manier geraakt hebt, zorgen deze klanten ook voor mond-aan-mondreclame. En dat willen we allemaal, toch?
- Het aanbod
De twee grootste uitdagingen zijn enerzijds onze klant emotioneel raken en anderzijds hem iets aanbieden dat de concurrentie ook al verkoopt. Hoe we dat doen is simpel, maar daarom niet gemakkelijk.
Jouw producten zijn in sé dezelfde als die van jouw concurrent en kan jouw klant op veel verschillende plekken aan verschillende prijzen vinden. Het verschil maken we dus niet met ons product, maar met iets dat die producten overstijgt.
Een techniek is inspelen op de vijf zintuigen om de gevoelige snaar van jouw beste klant te raken. Toch gaan wij graag naar een stapje verder. Een product of een assortiment dat ondersteund wordt door een verhaal waar mensen zich in herkennen is het doel.
Zo’n verhaal formuleren is een hele uitdaging. Maar dankzij proberen, bijsturen, doordacht evalueren,… merk je wat succesvol is. En dat nemen we mee om later andere vergelijkbare aanbiedingen te formuleren.
Een voorbeeld:
Je kan een aantal kledingstukken die bij elkaar passen aan een rek hangen. Dat is wat er vandaag op veel plekken gebeurt. Je kan echter ook de reden vertellen waarom die items bij elkaar werden gebracht.
- “Met deze combinaties ben je helemaal mee met de laatste mode.”
- “In stijl met de fiets naar het werk?”
- “Wandelen in de winter kou”
De klanten zullen meteen merken dat we hen rechtstreeks en persoonlijk aanspreken. We willen dus in dialoog gaan en niet bij die gedateerde monoloog blijven. We willen mensen een verhaal meegeven dat ze kunnen verder vertellen. Daarom is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat het aanbod en het verhaal simpel en verstaanbaar zijn zodat het makkelijk verder te vertellen is.
- De plaatsing
Het samenstellen van het juiste aanbod is een eerste stap. Het aanbod strategisch plaatsen en ervoor zorgen dat dit de aandacht trekt van jouw beste klant, is de volgende stap.
We geven je enkele tips mee voor jouw fysieke winkel:
- Zorg er steeds voor dat je voldoende producten hebt of zorg dat er een alternatief klaarstaat.
- Een goede presentatie is de presentatie die verkoopt. Maak een competente presentatie van jouw producten en zorg ervoor dat ze er altijd zo blijft uitzien.
- Zorg ervoor dat mensen de producten makkelijk kunnen aanraken.
- Een overzichtelijk en ‘leesbaar’ aanbod is key.
- Symmetrie brengt rust. Een rustige opstelling van de producten scoort meestal beter.
- Less is more. Bied beter eerst één goed product aan dan veel te veel producten. Dat zorgt enkel maar voor keuzestress bij de klant.
- Gebruik het wapen van stopkracht. Zorg ervoor dat je aanbod zo is opgesteld dat mensen ervoor stoppen.
- Plaats je aanbod in de warme zones. Warme zones zijn de zones in jouw winkel die zich situeren in de zichtlijnen van de klant. Zij zijn commercieel de meest geschikte plek om jouw aanbod te plaatsen. De klant moet immers zo snel mogelijk, zonder afleidingen, naar het aanbod worden geleid.
Download ons gratis Quick-Win Werkschrift
In ons gratis Quick-Win werkschrift vertellen we je uitgebreid over hoe je jouw aanbod strategisch best plaatst zodat het opvalt, in het oog springt en jouw klant triggert om tot aankoop over te gaan.
Wil jij graag zelf aan de slag om jouw winkel te optimaliseren? Vraag ons gratis werkschrift hier aan en ga aan de slag!