Post corona shopping
Snelheid en structuur…
het nieuwe “convenience”?
Het is bijna zover. Verminderd coronagevaar, een nieuw seizoen, een nieuw begin. Tijd om alles eens op een rijtje te zetten. Tabula rasa en er terug invliegen? Dat is zeker en vast een mogelijkheid. Maar is dat ook het juiste?
Snelheid winnen en structuur geven
Door de pandemie is, en zal, winkelen niet meer zijn zoals ervoor. Hetzelfde doen als voor de pandemie vinden wij een slecht idee, een “no go”. De oplossing? Snelheid winnen door structuur te geven. Snelheid en structuur zijn het nieuwe “convenience”! Dat is uiteraard niet nieuw, maar wordt jammer genoeg door heel weinig winkeliers toegepast.
Keuzes maken
Maar hoe gaat dat dan? Dat doe je heel gemakkelijk door keuzes te maken. De juiste keuze voor jouw beste klant. Alles begint altijd bij de klant met als doel het de klant zo makkelijk mogelijk te maken.
Stap 1: Ken jouw beste klant
De eerste stap is stoppen met verkopen aan iedereen. We verleggen onze focus op slechts één klantprofiel en branden haar op ons netvlies. Bepaal jouw beste klant:
- Wat drijft haar?
- Naar welke oplossingen zoekt zij?
- Waar ligt ze wakker van?
- Voor wat komt zij uit haar zetel?
Als we onze beste klant kennen, richten we ons enkel op haar.
Stap 2: Formuleer jouw aanbod
De volgende stap is het formuleren van het aanbod. Niet zomaar een aanbod, maar een aanbod waarvoor jouw beste klant uit haar zetel komt. Een aanbod dat op dat moment echt relevant is voor haar en een unieke oplossing biedt.
Stap 3: Deel jouw aanbod
Nu we weten wat ons aanbod is, rest er enkel nog het naar onze webshop en onze winkel brengen. Of niet? Eerst moet er nog verteld worden aan die groep van beste klanten dat je iets hebt waar ze niet aan gaan kunnen weerstaan. Vertel hen dat op de media waar zij het meeste mee in contact komen, media die ervoor zorgen dat zij uit hun zetel komen en op zoek gaan naar dat unieke aanbod. En… Dat wist je vast al, maar alles is vandaag media.
Stap 4: Verkopen
Nu is het tijd voor het belangrijkste en moeilijkste van de hele oefening: ervoor zorgen dat jouw beste klanten jouw aanbod zo snel mogelijk kopen. Dat doe je door de weg naar dat aanbod zo kort en gestructureerd mogelijk te maken.
Gratis Quick-Win werkschrift
Is dat nog niet helemaal duidelijk? Geen probleem. We hebben niet enkel deze laatste stap, maar het hele proces van naaldje tot draadje uitgelegd in ons Quick-Win Werkschrift. Wil je ook een gratis kopie? Download het Quick-Win Werkschrift hier >https://retailoffice.be/quickwin/.
En nadat je het gedownload… en hopelijk ook ingevuld en gebruikt hebt… horen we graag wat je ervan vindt! Of je denkt dat er nog dingen duidelijker, anders, beter, … kunnen. Laat het ons dan weten op hallo@retailoffice.be, of kom (post-corona) gerust eens langs in Hove.