Eigen identiteit voor Hoogstraat Mechelen

Retail Office bouwt aan identiteit Hoogstraat als voedingsstraat

 

Uit het persbericht Stad Mechelen.

 

De stad wil de Hoogstraat duidelijk op de kaart zetten als de plek in Mechelen om verse voedingswaren en streekproducten in te slaan. Daarvoor zal nauw worden samengewerkt met lokale handelaars en met plattelandsondernemers uit de Mechelse rand. Daarnaast wil de stad een leegstand pand omvormen tot een innovatieve concept store waar ruimte is om met nieuwe foodconcepten te experimenteren. De Hoogstraat krijgt zo een eigen, sterke identiteit om zich beter te onderscheiden van de andere winkelstraten en zo mee het handelsgebied te versterken.

 

Producten van eigen bodem

Als voedingsstraat zal de Hoogstraat inspelen op nieuwe trends en verwachtingen bij de consument. Zo blijkt dat de consument vandaag meer en meer op zoek is naar lokaal, authentiek, traceerbaar, trouwhartig en ethisch voedsel (het zogenaamde ‘latte-principe’). Dat werd vorige maand nog bewezen, toen een supermarkt met uitsluitend Belgische producten één dag na opening al volledig was leeggekocht. Daarom zal dit project ook samenwerken met de plattelandsondernemers uit het Hombeeks Plateau (Hombeek, Heffen en Leest), die nu verzameld worden in het netwerk ‘Mechels Natuurlijk’. Het gaat om land- en tuinbouwers die via dit project de kans krijgen om in de binnenstad een verkooppunt voor hun streekproducten realiseren. Nu worden die vaak nog verkocht bij de boer zelf.

Concept store als uithangbord

Om de nieuwe identiteit vorm te geven wil de stad een zogenaamde concept store in de Hoogstraat opstarten: een innovatieve handelszaak die de nieuwe identiteit uitstraalt en waar het mogelijk is om met nieuwe concepten te experimenteren. De stad zal daarvoor een zelfstandig ondernemer zoeken die het concept wil vertalen en samenwerkt met de stad, andere ondernemers, handelaars en leveranciers. Na verloop van tijd zal de stad de zaak overdragen zodat de uitbater er een rendabele handelszaak van kan maken. We willen van deze innovatieve zaak het uithangbord maken van de nieuwe voedingscultuur binnen dit handelsgebied. Hier passen we een andere trend toe, namelijk die van de ‘blurring’: grenzen tussen voedingsretail, horeca, distributie en diensten vervagen. Denk aan een zaak waar je fiets hersteld wordt terwijl je een koffie drinkt, of een restaurant waar je ook interieur-elementen of ingrediënten kan kopen. De inhoud van deze innovatieve winkel zal worden bepaald in samenspraak met de handelaars in de Hoogstraat, de ondernemers van Mechels Natuurlijk en de toekomstige uitbater van de zaak. Verder zal de uitbater bij zijn concept ondersteund worden door de retailexperten van RetailOffice en Innovatiesteunpunt.

Bron tekst: Stad Mechelen

Persartikels:
www.hln.be
www.radioreflex.be