Project Description

Imago versterkend design

Van Marcke

Design in een ondersteunende rol

 

Badkamerspecialist Van Marcke vroeg aan Retail Office om de boodschap ‘Thuis in de wereld van warmte en water’ te vertalen naar hun B-to-B en B-to-C kanalen. Architectuur en design moesten daarbij centraal staan voor de klant.

Om te vermijden dat het design de aandacht zou opeisen, werd dit zo ingezet dat het imagoversterkend werkte en tegelijk ook ruimte liet voor commerciële zichtlijnen en productvalorisatie.

Deze retailtechnieken werden gebruikt in beide kanalen, met in de toonzalen een duidelijk accent op huiselijkheid en inspiratie, en in de professionele winkels een focus op efficiëntie in een cash-and-carry-omgeving.

 

Wat we deden

Strategie, ontwerp en begeleiding uitvoering 3 pilootwinkels

Jaar: 2012
Van Marcke • 17 Inspiration stores (B-to-C) en 80 Technics stores (B-to-B)

 

vanmarcke.com

De pilootlocaties van beide concepten
vullen de verwachtingen helemaal in,
en dienen als basis voor de verdere uitrol
Loading...

Uitgelicht

 

“Ik moet het in de eerste plaats mooi vinden”, vertellen klanten ons vaak bij een eerste meeting. Maar die nadruk op design en architectuur is in een retailomgeving soms een valkuil. Wij geloven dat design een ondersteunende rol heeft, om producten en oplossingen tot hun recht te laten komen, niet om op de voorgrond te treden en de aandacht van de klant weg te halen van het product. Design moet imagoversterkend werken en de producten in de kijker zetten.

De winkelconcepten (B-to-C en B-to-B) die in samenwerking met Van Marcke werden gerealiseerd voldoen aan deze eisen en aan de verwachtingen van de klant. Er werd in de B-to-C-omgeving rekening gehouden met belangrijke commerciële zichtlijnen, met het intuïtief aanvoelen van de ruimte. De vormgeving kreeg een betekenis mee om het winkelverhaal duidelijker te maken voor de shopper. Zo kon de boodschap “thuis in de wereld van warmte en water” met inzet van archetypische vormen versterkt worden.

De B-to-B omgeving bij Van Marcke werd opgevat als een cash-and-carrywinkel. Door het inzetten van dezelfde retailtechnieken werd een hedendaags en commercieel verantwoord concept gerealiseerd.

De pilootlocaties van beide concepten vulden de verwachtingen helemaal in, en dienden als basis voor de verdere uitrol door Van Marcke.

Achter de schermen