Project Description

Een positief verhaal over autonomie

Thuiszorgwinkel

Een klantgericht interieur vertrekt van een doordachte strategische insteek

 

Zoals de naam het zegt, vindt men in een Thuiszorgwinkel producten en advies voor zorgbehoevende mensen. Aan Retail Office werd gevraagd een nieuwe omgeving te creëren die een positieve visie op zorg uitstraalt. Een nieuwe strategische insteek resulteerde in een hedendaagse klantgerichte omgeving die oplossingen aanbiedt om zo lang mogelijk onafhankelijk te leven.

 

Waar/wanneer

Pilootprojecten in Mechelen, Dendermonde en Beringen in 2015

De uitrol naar andere winkels is volop aan de gang

 

Onze opdracht

Retailconcept

  • Strategie, retail design concept
  • Layout & routing van de winkelplannen
  • Look & feel
  • Implementatie van commerciële drivers: inspiratie en oplossingen aanbieden die de keuze voor de klant gemakkelijker maken, cross-selling genereren.
  • Winkeldesign, ontwerp en engineering meubilair
  • Projectcoördinatie en werfopvolging.
  • Volledige regie en uitvoering van 3 pilootwinkels
  • Roll-out

Retailcommunicatie

  • Visuele identiteit + toepassingen
  • Instore & outstore communicatie
  • Conversie van de branding naar een retail-omgeving

Prijzen:

2018 Mercuriusprijs ‘Winkelconcept van het jaar’ _  Zilver

 

thuiszorgwinkel.be

Loading...

Uitgelicht

Omdat het woord ‘zorg’ een wat te negatieve lading heeft om een winkelverhaal te kunnen dragen, organiseerde Retail Office eerst een missie-visie-sessie met de klant. Dit resulteerde in een nieuwe klantenbelofte waarin de autonomie van mensen centraal staat. Deze strategische insteek werd vertaald naar een klantgerichte omgeving waar men oplossingen aanbiedt om zo lang mogelijk onafhankelijk te leven en te bewegen.

Tot op heden werd een thuiszorgwinkel ingedeeld in categorieën die overeenkwamen met terugbetaling, wat uiteraard niet erg klantgericht is. Op basis van de begrippen ‘autonomie’, ‘innovatie’, ‘specialist’ en ‘hedendaags’ werd een nieuw vlekkenplan getekend dat vertaald werd naar een hedendaags interieur.

Aan de ingang kan de klant zijn persoonlijke route bepalen aan een ontvangstkiosk. Tijdens het vooronderzoek was gebleken dat er twee soorten klanten waren: zij die snel iets moesten regelen en zij die een afspraak of een specifieke advies- of productvraag hebben.

Zo werden ook twee routes bepaald: de snelle en de trage. De trage route werd vertaald naar een belevingstafel waar de klant in afwachting van zijn afspraak bij één van de specialisten al informatie kan opzoeken op de beschikbare tablets, of rustig een koffie kan drinken.

Naast een multifunctioneel en modulair meubilair werd uiterst veel zorg besteed aan de winkelcommunicatie. De klant wordt actief geïnformeerd, maar ook voor het personeel wordt het makkelijker om de verkoopsgesprekken vlot en efficiënt te laten verlopen.

Na installatie van de drie pilootwinkels werd het concept zeer positief geëvalueerd en wachten de overige filialen op hun makeover.

Achter de schermen

Save