Project Description

OXFAM Wereldwinkels

vertellen de verhalen achter het fairtradelabel

Oxfam Wereldwinkels herwinnen hun relevantie in een groeiende fairtrademarkt

Omdat fair trade steeds vaker opduikt in grootwarenhuizen ging Oxfam samen met Retail Office op zoek naar een hernieuwde relevantie voor hun winkels. Al snel bleek dat Oxfam de sleutel zelf in handen had: het directe contact met de producenten uit het zuiden. Het unieke verhaal van ieder fairtradeproduct en hun herkomst ligt aan de basis voor het nieuwe winkelconcept. Retail Office creëerde met deze verhalen een inspirerende winkelervaring.

 

Waar/wanneer:

Pilootproject: Leuven, 2012

Uitrol onder begeleiding van Retail Office of in eigen beheer

in +/- 214 winkels           

 

Wat we deden:

Strategie, ontwerp, volledige regie uitvoering pilootwinkel

Oxfamwereldwinkels.be

Het unieke verhaal van ieder
fairtradeproduct en hun herkomst
ligt aan de basis voor het nieuwe winkelconcept.
Loading...

Uitgelicht

Nog geen tien jaar geleden was Oxfam de enige fairtradespeler op de Belgische markt. De interesse van de consument in eerlijke producten is sindsdien sterk gegroeid, wat zich vertaalde in een groter fairtrade-aanbod bij meer en meer retailers. Fair trade ging mainstream, en dus moesten de Oxfam Wereldwinkels hun relevantie opnieuw gaan bewijzen voor de shoppers van de toekomst.

Retail Office ging de uitdaging aan, en kwam al snel tot de conclusie dat Oxfam de sleutel zelf in handen had: het directe contact met de producenten uit het zuiden. Het unieke verhaal van elk product ligt aan de basis voor het nieuwe winkelconcept. Retail Office creëerde met die verhalen een inspirerende winkelervaring.

We laten de winkels verhalen vertellen van de mensen achter de labels, en geven producten zo een onbetaalbare meerwaarde. Vanop een tv-scherm spreekteen Congolese koffieboer de klanten direct aan. George Clooney’s ‘Whatelse?’ wordt overtuigend van antwoord gediend.

Cross-selling wordt gestimuleerd door een doordacht category management en het inzetten van inspiratiepunten: klanten die op zoek zijn naar exotische gerechten vinden een tajine naast de couscous. Voorheen onbekende producten worden daardoor vlotter verkocht, terwijl topproducten zoals wijn nog sterker in de kijker worden gezet met een digitale keuzehulp. Dit alles werd geïntegreerd in een duurzame inrichting die zo goed als volledig cradle to cradle is.

Naast de imagoboost die dit project aan het merk Oxfam heeft gegeven, wordt na elke verbouwing een omzetstijging tussen de 50 en 80% gemeten, en is er een toegenomen instroom van jonge vrijwilligers.

So fair, so good.


Het team van Retailoffice bekeek de wereldwinkels zoals een klant dat zou doen. Ze stelden zich voornamelijk de vraag:

Wat zorgt ervoor dat ik producten koop en dat ik graag terugkom?

Ive Bogaerts, Oxfam